Gezond kroeshaar

How do you know when your hair is healthy? Ik kan me voorstellen dat jij met deze vraag zit. Jaren geleden zat ik er ook mee. Deed ik het wel goed? Had ik wel de juiste producten? Je weet wanneer je haar gezond is door een check up te doen:


  

Haarbreuk 

Haarbreuk kan erg vervelend zijn. De meest voorkomende redenen zijn: gebrek aan hydratatie, de verkeerde producten, behandelingen en methoden.  

  1. Gebrek aan hydratatie 

Zorg dat je kroeshaar en krullen regelmatig worden gehydrateerd/gemoisturized. Droog haar kan breken. Gebruik een moisturizer of leave -in conditioner om je haar te hydrateren. Gebruik daarna een 'sealent'  om de hydratatie te behouden. Keep the moisture in! Dit doe je bijvoorbeeld met een haarboter als sheabutter of mango butter. Maar ook een olie kan helpen. Vraag jezelf ook af of je genoeg drinkt.

  1. Verkeerde producten en behandelingen

Lees de ingredientenlijst van producten die jij gebruikt. Misschien ligt de oorzaak van je haarbreuk daar. Kies producten zonder minerale olie, petroleum en sulfaten. Chemische behandelingen zoals een relaxer of een curly of veelvuldig tangen en fohnen kunnen je haar verzwakken en uitdrogen. Pas ook op met veelvuldig en langdurig nep haar. Lekker makkelijk denk je, maar door de wrijving met deze materialen kan je haar ook breken. 

  1. Verkeerde methoden

Je haar droog kammen is a big no no. Kam je haar wanneer het nat is en met conditioner erin of een ontklitter. Ik kam mijn haar alleen met conditioner erin. Gebruik ook een grote kam met wijduitstaande tanden.  

-- 

Haaruitval

Valt je haar uit en wordt je haar dunner? Dan doe je iets zeker niet goed. Haaruitval doet zich voor wanneer je haar met wortel en al eruit valt. Een mens verliest van nature haar, omdat ons haar in fases groeit. Maar als je kroeshaar en krullen er met bosjes uitkomen, dan is er iets mis. Bezoek je arts of dermatoloog bij ernstige haaruitval. Vitaminegebrek kan een boosdoener zijn. Het kan ook stress zijn. Voedingssupplementen met biotine, bepaalde B- vitaminen zoals PABA en Vitamine A en E en zinc kunnen helpen.  En ontspan! Zorg ervoor dat je erachter komt waarom je haar uitvalt. Misschien komt het ook door te strak vlechten of te strak weaven waardoor je haarwortel verzwakt.
-- 

Proteine

Een gebrek aan proteine of teveel aan proteine kan ook leiden tot haarbreuk, maar toch behandel ik dit onderdeel even apart. Haar bestaat voor het grootste deel uit proteine.  Haar kan verzwakken en beschadigd raken bij een onjuiste behandeling ervan. Ook een gebrek aan eiwitten in ons dieet heeft een negatieve invloed op ons haar.  Eiwitten zijn belangrijk voor de groei en herstel van cellen, dus ook ons haar. 

-- 

Op mijn persoonlijke blog heb ik ooit deze test geintroduceerd:
-- 

Neem een haardraadje. Eentje die van nature uit is gevallen of haal er een paar uit je kam. Doe ze in een vol kopje water. Na vijf minuten ga je weer kijken. Drijft je haar dan is er meestal niets aan de hand. Zinkt je haar? Dan heb je een probleem. Je haar is dus zo poreus dat het makkelijk verzadigd raakt door water. Dit kan komen door beschadiging van het haar door hitte of chemische behandelingen. Of misschien verkeerde producten. Versterk je haar met proteinebehandelingen. Vraag je kapper om advies.Natuurlijk hoef je deze test niet te doen. Je merkt vrijwel meteen wanneer je haar droog en beschadigd is. Volg na een proteinebehandeling altijd met een hydraterende diepe conditioner zoals onze Sheabutter & Raspberries Deep Conditioner. Proteïnen versterken je haar, maar kunnen het ook weer uitdrogen. 
-- 

Gespleten punten

Hoe langer je haar, hoe meer wrijving van de puntjes op materialen zoals kleding en sjaals. Dus hoe meer kans op gespleten punten. Knip ze af en begin met de juiste producten en methoden. Onthoud: moisturize and seal! 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden